Coco Before Chanel [2009]


(Coco avant Chanel)

            Am descoperit în ultimii doi, trei ani că îmi plac din ce în ce mai mult filmele biografice. Nu ştiu ce anume s-a petrecut în capul meu de am început să le văd cu alţi ochi, deşi nici nu pot spune că până la acel moment le detestam. Iar divaghez. Ideea e că filmul despre care o să vorbesc azi face parte din categoria biopic şi mi-a plăcut tare mult, chiar dacă nu ştiam prea multe despre personajul principal, şi anume Coco Chanel. Informaţiile mele erau destul de vagi, aşa că mi-a prins bine un film care să puncteze concret anumite aspecte mai puţin cunoscute despre viaţa ei. Deci, azi despre „Coco Before Chanel”.


            Nu ştiu cât de mult o să zăbovesc asupra cast-ului, dat fiind că puţini actori sunt oarecum cunoscuţi. Totuşi, o să-i menţionez pe cei din rolurile principale, şi anume: Audrey Tautou (cea care a jucat în „Amelie” şi pe care eu am văzut-o în „The Da Vinci Code”), Benoît Poelvoorde (un singur exemplu, „Asterix at the Olympic Games”), Alessandro Nivola (eu l-am mai văzut în „Laurel Canyon”), Marie Gillain şi Emmanuelle Devos. Scurt paragraful, ştiu, dar asta este. Să trecem mai departe!

            Aşa cum bine sugerează şi titlul, filmul se axează pe viaţa lui Gabrielle „Coco” Chanel dinainte să devină figura emblematică care a revoluţionat moda secolului XX şi ale cărei idei încă sunt de actualitate chiar şi în ziua de azi. Ni se arată că ea şi sora ei au fost lăsate la un orfelinat condus de măicuţe de către tatăl lor, urmând apoi un salt peste timp până la momentul în care ea este descoperită din întâmplare de către Étienne Balsan în localul în care cânta împreună cu sora ei (nu că ar fi avut prea mult talent vreuna din ele). Şi de aici, în urma unei invitaţii vagi din partea lui Balsan, Gabrielle, deja poreclită Coco de către el datorită melodiei pe care o interpretau în fiecare seară („Qui qu’a vu Coco”) şi a unei promisiuni că o va face starletă, ea ajunge până la urmă să locuiască la conacul acestuia ca invitat mai mult sau mai puţin permanent.

            Restul filmului ne prezintă relaţia cel puţin ciudată cu Balsan, povestea de dragoste cu englezul Arthur „Boy” Capel şi prietenia cu actriţa Emilienne d’Alençon, care va purta pălăriile masculine create de Coco şi datorită căreia aceasta din urmă va ajunge cunoscută în rândul protipendadei pariziene. Deşi filmul e destul de static, în sensul că se pune mai degrabă accentul pe trăiri şi sentimente şi atitudini, e destul de captivant fie numai şi prin observarea comportamentului lui Coco Chanel, care în perioada antebelică făcea notă discordantă faţă de restul femeilor, obişnuite cu corsete şi pălării imense cu flori şi rochii foarte împopoţonate. Oricum, filmul e o dramă, biografică, pe deasupra, aşa că pentru cei pasionaţi de astea două categorii şi dacă v-a plăcut „The Aviator”, spre exemplul, trebuie neapărat văzut. Pentru restul lumii, merită urmărită ascensiunea de tipul „from rags to riches”, precum şi frânturi din personalitatea uneia dintre cele mai mari creatoare de modă din secolul XX, aşa că DE CE NU ? :)


OBSERVAŢII

Notă IMDb: 6.5
Notă personală: 6.8
Cast: Actorii francezi au un stil aparte de a juca, în sensul că par şi sunt aproape întotdeauna foarte naturali, indiferent de tipul rolului ce le revine. Mie mi-a plăcut foarte mult dezinvoltura şi nonşalanţa cu care Benoît Poelvoorde îl joacă pe Balsan, dar şi determinarea şi ambiţia pe care Audrey Tautou le redă cu atâta măiestrie.
Plot: Fiind un film biografic axat pe viaţa nu chiar tumultuoasă a unei personalităţi, „Coco Before Chanel” nu debordează de scene alerte de acţiune sau de răsturnări spectaculoase de situaţie. Cu toate astea, povestea lui Coco e deosebită şi merită văzută, mai ales că se referă la începuturile relativ obscure ale carierei sale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu