L'Age d'Homme... Maintenant ou Jamais! [2007]


             
            Revin la deja clasica mea pasiune (ca să nu zic obsesie) pentru filmele europene, de data asta cu un film franţuzesc destul de ciudăţel. Ce-i drept, în ceea ce priveşte filmele franţuzeşti există o diferenţă vizibilă între cele făcute în perioada cuprinsă între anii ’60 şi ’80, să zicem, şi cele făcute după 2000, în sensul că abordarea, în general, şi punerea în scenă, în particular, ale poveştii sunt cu totul aparte, cristalizându-se deja un stil deosebit, tipic francezilor. În fine, bat câmpii. Vorbim azi despre „L’Age d’Homme… Maintenant ou Jamais!” (în traducere liberă, „Vârsta bărbatului… acum ori niciodată!”).

 
 
            Scurt şi la obiect, trecem prin cast, din care eu, una, nu recunosc pe nimeni, deşi actorii francezi nu-mi sunt complet străini. Mă rog, în rolurile principale îi avem pe Romain Duris şi Aïssa Maïga (ea a jucat şi în „Paris, Je T’aime”, din câte am înţeles) cărora li se adaugă Clément Sibony (el cică a jucat şi în „The Tourist”, deşi eu recunosc că nu mi-l aduc aminte) şi Rachid Djaidani în roluri mai degrabă recurente decât secundare, deşi exprimarea e relativ forţată. În rest, filmul nu abundă de personaje, iar cele care sunt apar doar în anumite scene, fără a li se menţiona măcar numele; eu zic că asta e o metodă de a sugera că relevanţa lor atinge cote infime.

            Cât despre poveste, poate că v-aţi dat seama din titlu, poate că nu, dar aceasta e centrată pe un cuplu şi, mai precis, pe perspectiva masculină asupra vieţii (în doi sau de unul singur), a cuplurilor, în general şi a dragostei, în linii mari. Protagonistul, Samuel, în vârstă de 30 de ani, se trezeşte într-o dimineaţă „bântuit”de gânduri care mai de care mai profunde şi toate se învârt în jurul relaţiei de un an pe care o are cu Tina, relaţie în care se simte fericit, dar nesigur pe el însuşi. Practic, întreg filmul e o dezbatere interioară a lui Samuel cu el însuşi (sau cu imaginea lui Leonardo da Vinci – deh, omul are o imaginaţie foarte bogată şi e clar că da Vinci e idolul lui!) privind o decizie foarte importantă: să îşi asume un angajament faţă de iubita lui, ştiind că ea cel mai probabil îşi doreşte o relaţie serioasă, sau să se despartă de ea ca să n-o mai ţină încurcată, convins fiind oricum că nu e suficient de bun pentru ea?

            Ei bine, deşi subiectul pare anost, v-am mai zis că e tratat într-un mod aparte de către scenaristul şi regizorul Raphael Fejtö. În primul rând, trebuie menţionate insert-urile de cadre şi scene cel puţin ciudate şi aparent complet nelalocul lor într-un film ce se vrea a fi o comedie romantică. Ei bine, toate scenele de dialog cu da Vinci, precum şi altele asemănătoare au rolul de a ne arăta nouă ce se petrece în mintea lui Samuel. Mai mult, conversaţiile dintre personaje sunt spirituale, deşi nu obositoare prin lungime sau profunzime, iar unele momente sunt de-a dreptul ilare (scena cu tipa pe care Samuel o agaţă într-un club şi la care ajunge acasă, de exemplu). Iar ce e şi mai fascinant e faptul că Tina nu bănuieşte nimic din frământările interioare ale iubitului său, în timp ce prietenii lui Samuel au fiecare o altă viziune despre dragoste şi împlinire, oferind, evident, sfaturi derutante. Cu alte cuvinte, filmul e uşor de văzut şi de digerat, aşa că, DE CE NU ? :)

OBSERVAŢII

Notă IMDb: 4.9
Notă personală: 5.3
Plot: Mie cel mai mult mi-au plăcut momentele în care se schimbă cadrul şi se trece de la povestea standard a filmului la un plan imaginar, în care Samuel e întotdeauna protagonistul şi în care are câte o mică revelaţie mulţumită conversaţiilor cu sine însuşi. Mi-a amintit oarecum de „Narco” (sau, mă rog, „The Secret Adventures of Gustave Klopp”), un alt film franţuzesc extraordinar în care se trece foarte des (şi uneori neclar) de la real la imaginar.
Coloană sonoră: Absolut genială şi foarte în raport cu perioada în care a ieşit filmul! O să dau doar două exemple de melodii pe care le puteţi auzi pe fundal, şi anume Amy Winehouse – „I’m No Good” şi Mika – „Relax, Take it Easy”. Deci, bilă albă, zic eu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu